vrijdag 30 september 2011

Vrouwtje Theelepel

Een patroon uitwerken is heel leuk om te doen, maar ook best veel werk. Ik zou een reactie erg op prijs stellen.

Hier keek ik vroeger graag naar, hoewel ik er geen bal van begreep. Het vrouwtje werd klein, maar zat er een bepaald patroon in? Wanneer werd ze klein, elke ochtend, middag of avond, of als ze iets speciaals gegeten had? Had het soms met die gouden theelepel te maken? Wat had die theelepel er sowieso mee te maken? Ik wist het niet en vond het allemaal heel intrigerend. Tegenwoordig is ze weer te zien op Pebble TV, en we hebben ook een dvd ervan. Inmiddels snap ik dat de serie niet draait om de vraag waarom ze zo klein wordt, en heb ik meer oog en oor voor de grappige woordspelingen en gezegden die gebruikt worden. Dingen waar ik vroeger geen weet van had. Net als onze kinderen nu, die kijken met mij mee (of was het nou andersom?) en vinden het gewoon grappig. Zij maken zich niet druk over het 'waarom' (denk ik tenminste). Ik kijk nu ook met heel andere ogen, nl. met haak-ontwerp-ogen.

Hoofd + lijf   (roze)
1. 6 v in MR (6)
2. *2in1* 6x (12)
3. *2in1, 1 v* 6x (18)
4. *2in1, 2 v* 6x (24)
5. *2in1, 3 v* 6x (30)
6. *2in1, 4 v* 6x (36)
7-15. 1 v in elke ste (36)
16. *2in1, 5 v* 6x (42)
17-20. 1 v in elke ste (42)
21. *2 samen, 5 v* 6x (36)
22. *2 samen* 18x (18)
23. *2 samen, 1 v* 6x (12)
(oranje)
24. 1 v in elke ste (12)
25. *2in1, 1 v* 6x (18)
26. *2in1, 2 v* 6x (24)
27. *2in1, 3 v* 6x (30)
28-35. 1 v in elke ste (30)
36. *2 samen, 3 v* 6x (24)
37. *2 samen, 2 v* 6x (18)
38. *2 samen, 1 v* 6x (12)
39. *2 samen* 6x (6)

Haar   (bruin)
1. 6 v in MR (6)
2. *2in1* 6x (12)
3. *2in1, 1 v* 6x (18)
4-5. 1 v in elke ste (18)
6. *2 samen, 1 v* 6x (12)
7. *2in1* 12x (24)
8. *2in1, 3 v* 6x (30)
9. *2in1, 4 v* 6x (36)
10. *2in1, 11 v* 3x (39)
11-17. 1 v in elke ste (39)
18. 7 v, 1 hst, 1 sto, 3 dst, 15 sto, 3 dst, 1 sto, 1 hst, 7 v
Het punt waar je begonnen bent komt middenvoor.

Oren (2x)    (roze)
1. 6 v in MR (6)
2. *2in1* 6x (12)
3. *2in1, 3 v* 3x (15)
4-5. 1 v in elke ste (15)
6. *2 samen, 4 v* 2x (10)
Plat vouwen en dichthaken of dichtnaaien.

Schrik niet als je deze delen al aan elkaar hebt gezet en vindt dat ze op een aap lijkt. Dat vond ik nl ook ha ha! Het staat je natuurlijk vrij om er vanaf dit punt alsnog een aap van te maken.

Gezicht
Dit is het allermoeilijkste, en ik kan ook geen precieze aanwijzingen geven hoe en vooral waar je alle lijntjes moet maken. Het enige dat ik kan zeggen is dat je het beste met de ogen kunt beginnen, die komen net boven de verbreding van het gezicht, in het midden, dicht bij elkaar. Kijk naar de foto voor een voorbeeld, of google een plaatje van Vrouwtje Theelepel voor de duidelijkheid :D. Vergeet de lijntjes in de oren niet, maar let op dat je niet helemaal door de oren heen steekt. Nog 2 laatste tips: maak het gezicht pas nadat je de haren en de oren hebt geplaatst, en steek ook deels door de vulling heen. Als je dat nl. niet doet, heb je grote kans dat je de zwarte draad achter het roze van het gezicht langs ziet lopen.

Armpjes (2x)    (roze)
1. 6 v in MR (6)
2. *2in1* 6x (12)
3. achterste lussen 1 v in elke ste (12)
4. *2 samen, 1 v* 4x (8)
(oranje)
5. 1 v in elke ste (8)
6. achterste lussen 1 v in elke ste (8)
Vul de handjes alvast, daar kun je straks moeilijk bij.
7-15. 1 v in elke ste (8)

Vingers
Hecht met roze aan in de voorste lussen bij toer 3.
*3 l, 2 hv in deze l, hv in de volgende voorste lus van toer 3* 5x

Mouwrandje
Hecht met oranje aan in de voorste lussen bij toer 6.
1 v in elke ste (8)

Benen (2x)    (bruin)
1. 6 v in MR (6)
2-8. 1 v in elke ste (6)
Haak nu een stukje heen en weer.
9. 2 v, 1 hv, 1 l, keren
10. 3 v, 1 hv, 1 l, keren
11. 4 v, 1 hv, 1 l, keren
12. 5 v, 1 hv, 1 l, keren
Haak weer verder in het rond.
13. 1 v in elke ste, als het goed is heb je nu 10 steken, klopt dat niet, meerder of minder dan iets, of laat het zo. De rok valt er toch grotendeels overheen, dus zo nauw komt het niet (10 dus)
De schoen kun je nu het beste alvast opvullen, dat is straks lastig.
(lichtblauw, laat het bruin aan de voorkant nog even hangen)
14. achterste lussen 1 v in elke ste (10)
15-18. 1 v in elke ste (10)
(roze)
19-27. 1 v in elke ste (10)
Schoenrandje    (bruin in voorste lussen bij toer 14)
1 hst in elke ste (10)

Rok   (donkerroze of lichtbruin)
1. 30 l, sluit met een hv in de 1e l tot een cirkel (30)
2. 1 v in elke ste (30)
3. 2in1, 29 v (31)
4. 1 v in elke ste (31)
5. 2in1, 30 v (32)
6. 1 v in elke ste (32)
7. 2in1, 31 v (34)
8. 1 v in elke ste (33)
9. 2in1, 32 v (34)
10. 1 v in elke ste (34)
11. 2in1, 33 v (35)
12. 1 v in elke ste (35)
13. 2in1, 34 v (36)
14. 1 v in elke ste (36)
15. 2in1, 35 v (37)
16. 1 v in elke ste (37)
17. 2in1, 36 v (38)
18. 1 v in elke ste (38)
Naai de rok aan het lijfje vast, op zo’n hoogte dat de onderkant van de rok net boven de schoenen valt. Snoer de draad goed aan voor een strakke taille.

Schort    (wit)
Deze wordt heen en weer gehaakt, dat houdt in dat je na elke toer moet keren. Normaal gesproken haak je dan ook steeds 1 ‘keerlosse’. Maar omdat in elke toer 1 steek geminderd moet worden, haak je in dit geval de keerlosse niet, en begint elke toer in de 2e steek vanaf de naald.
1. 23 l
2. 22 v (22)
3. 21 v (21)
4. 20 v (20)
5. 19 v (19)
6. 18 v (18)
7. 17 v (17)
8. 16 v (16)
9. 15 v (15)
10. 14 v (14)
11. 13 v (13)
12. 12 v (12)
13. 11 v (11)
14. 10 v (10)
15. 9 v (9) en 16 l
16. 15 hv, 9v, 16 l
17. 15 hv, sluit met hv aan de zijkant van het schort.
Knoop het schort om en aan de achterkant vast.

Sjaal    (lichtblauw)
1. 36 l (36)
2. *2 v, 2 hst, 2 sto, 2 st, 19 v, 2 hst, 2 sto, 2 hst, 1 v*, 3in1 (ga aan de onderkant van de lossenketting verder), herhaal van * tot *, 2in1, sluit met hv.
Maas wat rode stippen op het sjaaltje en knoop het om de hals.
Lepel    (goudgeel)
1. 15 l (15)
2. *13 v, 2in1* 2x (ga de 2e keer aan de onderkant van de lossenketting verder) (30)
3. *2in1, 2 v, 3 hst, 3 sto, 3 hst, 2 v, 2in1* 2x (34)
4. *2in1, 3 v, 3 hst, 3 sto, 3 hst, 3 v, 2in1* 2x (38) sluit met hv.
Maak dit deel nog een keer en haak de 2 delen aan elkaar. Nog niet afhechten, je zit nu aan de bovenkant van de lepel.
1. 30 l (30)
2. 13 hv, 14 l, 13 hv op deze 14 l, dit zijn de bovenrandjes die je straks omkrult.
Ga verder op de rest van de 30-lossen-ketting.
3. 1 v in elke l (16)
4. 17 l, 1 v in elk van deze l (16)
Naai deze 2 delen van 17 steken aan elkaar vast. Krul de bovenrandjes om en naai ze vast.

Je kunt de lepel los houden of met een paar steekjes aan de rug vastmaken. Let in dat geval op dat je niet door de rok heen aan een been vastnaait.

18 opmerkingen:

  1. Ha ja heel herkenbaar ik vond het vroeger altijd zo'n raar vrouwtje maar jij hebt haar prachtig gemaakt zo vind ik haar wel leuk.Gr.Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk en goed gelukt! Vroeger keek ik ook altijd naar mevrouwtje Theelepel. Moet maar weer een keertje gaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi carla,

    ja wi kent haar niet vroutje theelepel
    mijn dochter nu 25 jaar vond dit geweldig om naar te kijken,heeft nu ook een dvd en kijkt nog wel eens,ik vind het knap hoor een eigen patroon ontwerpen,en ze lijkt ook nog precies.
    mijn grote complimenten hoor,ik ben benieuwd hoe veel vrouwtje theelepel creaties we gaan zien op het net,
    groetjes hester

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig leuk!!!En bedankt dat we het patroon ook krijgen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee Carla, was even op je blog gekomen.
    Ontzettend gaaf. Wil ook graag leren haken.. maar ik vind het best moeilijk hoor.

    Vrouwtje theelepel is supergaaf, is nu ook te zien op kindernet trouwens.

    Mocht het ooit zover komen hoop ik ook een vrouwtje theelepel te kunnen haken.

    Groetjes,
    Melissa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt goed gedaan! Wauw vrouwtje theelepel!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In een woord...
    Gewéldig!
    Roept herinneringen op...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat is ze hardstikke leuk. Zag je oproep op het forum dus kom haar netjes hier halen. Erg bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb een link op mijn publieke fb geplaatst
    erg leuk
    https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl
    gr jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi... mijn zoon hield enorm veel van vrouwtje theelepel... die ga ik vast eens maken voor hem...
    ik heb het patroontje dus meegenomen...
    Hartelijk bedankt !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig mooi geworden. Neem het patroon graag mee om zelf ook te maken #jeugdsentiment ��

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het super leuk en heel mooi gemaakt knap hoor ik doe het je niet na .
    En neem het graag van je mee .En plaats deze link op haak groepen en zet er bij dat ze jou een bericht moeten geven voor het mooie patroon.
    ik wil je gelijk een vraag stellen . Ik ben op zoek naar een grobbebol van titatovenaar is dit misschien iets voor jou ? In iedergeval hartelijk dank voor je mooie pstroon .en dat je het met ons wilt delen . Groetjes van anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anita,

      Bedankt voor je lieve reactie, ik vind het echt heel leuk als je de link op andere groepen zet. Grappig idee, die grobbebollen van Tita Tovenaar. Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht. Een nadeel is wel dat ze een soort 'haren' hebben, die niet zo gemakkelijk te haken zijn. Qua vorm zijn ze niet al te ingewikkeld, ik zal er zeker eens over brainstormen ;).

      Verwijderen
  13. Wat leuk 😀 neem het patroon graag mee

    BeantwoordenVerwijderen