maandag 3 oktober 2011

Lieveheersbeestje

Een patroon uitwerken is heel leuk om te doen, maar ook best veel werk. Ik zou een reactie erg op prijs stellen.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Een patroon hoeft niet altijd groot of ingewikkeld te zijn. Ok, als ik echt makkelijk wil doen, zijn er natuurlijk al heel wat bestaande patronen van lieveheersbeestjes. Maar dat is mijn eer te na, dit kan ik ook best wel zelf bedenken. Daarom bij deze een heel simpel patroontje van een lieveheersbeestje, heel snel klaar en daarom heel geschikt bijvoorbeeld als tractatie (ben ik zelf van plan). Geen gepriegel, maar toch klein genoeg om aan je sleutel te hangen of je tas. Veel plezier ermee.

Lijf    zwart
1. 6 v in MR (6)
2. 1 v in elke ste (6)
3. *2in1* 6x (12)
4. *2in1, 5 v* 2x (14)
5. *1 v, 2in1, 5 v* 2x (16)
6. *2 v, 2in1, 5 v* 2x (18)
7-9. 1 v in elke ste (18)
10. *4 v, 2 samen, 3 v* 2x (16)
11. *3 v, 2 samen, 3 v* 2x (14)
12. *2 v, 2 samen, 3 v* 2x (12)
13. *2 samen* 6x (6)
Vul niet te veel, hij moet een beetje ‘plat’ blijven. Laat een lange draad zwart hangen, die kun je straks goed gebruiken voor de stippen.

Vleugels (2x)    rood
4 lossen
1. *2 v, 2in1* 2x (2e keer aan de onderkant van de lossenketting) (8)
2. *2in1, 2 v, 2in1* 2x (12)
Misschien vind je de vleugels zo groot genoeg, maar wil je de vleugels groter, haak dan nog een rondje.
3. *2in1, 4 v, 2in1* 2x (16)
Afhechten met een hv.

Naai de 2 vleugels aan de boven-zijkant aan elkaar vast, en zet ze zo samen vast op het lijfje, onder het hoofdje. Je hoeft ze maar aan 1 kant vast te zetten.

Zet met zwart de stippen erop, als je hierbij af en toe wat dieper insteekt, naai je zo de vleugels nog wat meer aan het lijfje vast. Maar misschien vind je het mooier om ze los te laten, let er dan op dat je niet door het lijfje heen steekt.

3 opmerkingen:

  1. wat een ontzettne schtiig lieveheersbeestje.
    ik ga hem zeker proberen te maken.
    bedankt voor het delen van het patroon.

    mvrgr

    cootje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen de vleugel snap ik niet. Wat is onder de lossenketting en wanneer ga je minderen? Verder leuke vorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anoniem,

    Als je een lossenketting haakt, en je steekt je naald in om een vaste te haken, zit er een lusje boven en onder je naald. Je haakt de vasten in de eerste instantie in het bovenste lusje. Als je aan het eind van de lossenketting bent gekomen, en je draait het werk een kwartslag naar rechts, dan kun je in de onderste lusjes verder haken. Dat bedoel ik met onder de lossenketting.

    Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het minderen, bij de vleugels hoef je nl. niet te minderen.

    BeantwoordenVerwijderen