vrijdag 7 oktober 2011

Mutsjes Innocent Smoothies

Innocent Smoothies is een breicampagne gestart. Vanaf november willen ze hun flesjes gemutst verkopen. En daarvoor hebben ze heel, heel erg veel mutsjes nodig. Op hun site hebben ze het alleen over breien, maar op de facebookpagina heb ik gelezen dat haken ook goed is, als ze maar handgemaakt zijn. Nou kan ik zowel breien als haken, dus ik had al heel enthousiast een paar mutsjes gebreid. Maar haken gaat me toch wat sneller af, en bovendien ben ik daar wat creatiever in. Van een gehaakt mutsje staat geen patroon op de site, maar dat mag mijn pret niet drukken natuurlijk. Aan de hand van de gegeven maten heb ik zelf een basispatroon gemaakt. Er zijn er nog heel veel nodig, dus wie haakt er mee?

Ik heb trouwens haaknaald nummer 3 gebruikt, en Saskia garen van de Wibra. Iets dikker of dunner zal weinig verschil maken, maar het eindresultaat moet ongeveer 5 cm hoog zijn en 5-7 cm breed.

1. 8 v in MR (8)
2. 2 v in elke ste (16)
3. *2in1, 3 v* 4x (20)
4. *2in1, 4 v* 4x (24)
5-11. 1 v in elke ste (24)

Voor de leut kun je er een pompoentje op zetten. Wikkel de draad een paar keer om 2 vingers heen. Hoe meer je wikkelt, hoe dikker de pompoen wordt. Haal de gewikkelde draad van je vingers en bind in het midden een draad eromheen, maak vast met een stevige knoop. Knip nu de lussen aan de uiteinden door en knip alle draadjes even groot af (behalve de draad waarmee je alles hebt vastgebonden). Nog een beetje vormen, en met de 'binddraad' maak je het pompoentje vast aan het mutsje.

7 opmerkingen:

  1. Wat leuk al. Super van het patroon!!! Ik haak liever dan ik brei, maar wou wel steunen, heb al 3 gebreide en 1 op mijn pennen, maar omdat ik dus liever haak blijft mijn breiwerkje liggen. Ik zal er nog wel enkele haken.
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag die reclame toevallig gister voorbij komen,leuk ik ga er ook een paar haken en breien,kan ik mooi wat restjes wol opmaken.Gr.Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi carla,
    ja ik zag ook de reclame,maar mijn dochter ook en die zij gelijk nou mam lekker doorbreien he en op sturen die mutsjes,hihihhi
    en als je gaat zoeken op het web kom je ook nog wel wat patroontjes tegen,mooi hoor jou mutjes voor die flesjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ook ik haak liever dan ik brei maar heb er al ruim 30 gebreid dus de volgende gaan ik zeker ook haken blijven doorgaan dus dank voor het patroontje maar voor de pompometjes gebruik ik een apparaatje gezien op youtube groetjes anke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi hoi leuk die mutsjes
    ik heb patroontje van je site gehaald

    gr, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik heb mijn bijdrage geleverd voor die mutsjes enkel ik heb ze gebreid. Die gehaakte zijn ook heel leuk. Ik ben nu al bezig voor volgend jaar, want ik weet dat ze dan die aktie weer gaan herhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ook ik ben aan het haken begonnen, na 150 mutsjes te hebben gebreid was de inspiratie een beetje op. nu aan de haak dus, erg leuk om te doen en compliment voor het patroontje uitstekend dus . anke

    BeantwoordenVerwijderen